BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓL Nr IX/2015

z dnia:
w sprawie: z obrad Sesji Rady Gminy Przytuły ,która odbyła się w dniu 30.11.2015 roku w budynku Urzędu Gminy Przytuły ul. Supska 10 .

Obrady Sesji Rady Gminy rozpoczęto o godz. 9.00 a zakończono o godz. 11,00.

     W Sesji udział wzięło 15 Radnych Rady Gminy Przytuły ( zgodnie z listą obecności ) co stanowi 100 %

Ponadto w obradach udział wzięli :

1. Ramotowski Kazimierz                  - Wójt Gminy Przytuły,  

2. Polkowski Kazimierz                     - Radny Powiatu Łomżyńskiego,

3. Szleszyński Krzysztof                   - Radny „MLEKPOL”,

4. Zuzga Justyna                                 - Pracownik Urzędu Gminy,

5. Piotrowska Beata                          - Sekretarz Gminy ,

6. Sołtysi – ( 17 osób wg listy obecności ).

 

Porządek obrad:                                                                                                                                                                                                                                                                   

1. Otwarcie obrad i stwierdzenie ich prawomocności.

2. Przyjęcie porządku dziennego.

3. Informacja Wójta o działalności miedzy sesjami .

4. Interpelacje i zapytania radnych – odpowiedzi.

5. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

a) określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi ,w szczególności ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwość i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Przytuły,

b) określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Przytuły,

c) zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.

d) określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,  

e)   zwolnień w podatku od nieruchomości,

f) stawek podatku od środków transportowych,

g)określenia średniej ceny żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego w 2016 roku na obszarze gminy Przytuły

h) przyjęcia do realizacji w 2016 roku Programu współpracy Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

6. Sprawy bieżące gminy.

7. Zamknięcie obrad Sesji.

Przebieg posiedzenia :

Ad.1           Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Zakrzewski Krzysztof otworzył IX Sesję Rady Gminy Przytuły. Przywitał   wszystkich obecnych na obradach oraz na podstawie listy obecności stwierdził ich prawomocność.

Ad.2         Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przedstawił proponowany porządek dzienny.

Ponieważ nie było uwag do porządku dziennego został on przyjęty jednogłośnie bez zmian .

Ad.3               Informacja Wójta o działalności między sesjami.

Wójt Gminy Pan Kazimierz Ramotowski poinformował o działalności między sesjami :

1. został złożony wniosek o dofinansowanie w ramach regionalnego programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 dotyczący gospodarki niskoemisyjnej . Jest to działanie 5.3.1. Efektywność energetyczna w budynkach publicznych. Został złożony wniosek na Zespół Szkół w Przytułach- na termomodernizację , wymiana centralnego, wymiana oświetlenia, wymiana pokrycia dachowego, kolektory fotowoltaiczne, transformatory ciepła. Jest to potężna inwestycja, jak to wszystko ujrzy światło dzienne – to nie ukrywam będzie coś fajnego. Oczywiście przy dofinansowaniu 85 %, także nasz udział nie będzie taki wielki.

2. została wykonana kompleksowa modernizacja oświetlenia drogowego na terenie gminy Przytuły. Został opracowany wstępny projekt a bardziej jakby inwentaryzacja obecnego oświetlenia i to została złożone do Rejonu Energetycznego celem dokonania wyceny tych urządzeń. Myślę, że w następnym tygodniu coś będziemy wiedzieć na ten temat- jakie to będą koszty. Wcześniej w rozmowach z kierownikiem określone to było w granicach 3-5 tyś. zł.

3. Trwa remont drogi wojewódzkiej Przytuły – Radziłów. Zgodnie z tą informacją jaka została na poprzedniej sesji przełożona z możliwością rozszerzenia tego zakresu , także ten zakres został rozszerzony o następne 615 m , i być może będzie dalej.

4. Budujemy chodnik- już mamy umowę . Koszt ogólny tego chodnika to 58 tyś. zł.

5. został złożony wniosek na realizację inwestycji drogowej na zadanie „ przebudowa, rozbudowa drogi gminnej przez wieś Borawskie wraz z przebudową skrzyżowania z drogą powiatową. Wszystkie sprawy uzgodnieniowe- to co miało być w tym projekcie zostało zebrane wszystko , skompletowanie i ten wniosek został przedłożony. Nie ukrywam ,że tam w przypadku sołtysa tak jak i radnego chcę poinformować, że ta cała procedura ruszy , tam będą przychodziły różne dokumenty , bo jest sprawa tego rodzaju, że u Was będzie najwięcej podziałów z dotychczas wykonywanych zadań drogowych. Geodeci już byli, coś tam działali – teraz będą przychodzić dokumenty z geodezji , będziemy musieli jeszcze przeznaczyć środki na wypłatę na przejęcie tego gruntu, także procedura będzie się nakręcać. Oczywiście to wszystko zmierza do tego żeby złożyć wniosek o dofinansowanie na przełomie styczeń- luty na przebudowę tej drogi.

Ad.4                 Interpelacje i zapytania radnych – odpowiedzi.

1. Wójt Gminy Przytuły Pan Kazimierz Ramotowski – odnośnie zapytania z poprzedniej sesji , to wystąpienie pokontrolne NIK – co żeśmy rozważali jak to będzie to informacja jest następująca. To zostało upublicznione 19 września na stronie NIK-owskiej , chociaż postępowanie jest w toku cały czas. Ono jest nie zakończone i osoby zainteresowane mogę podać bo sprawa jest dosyć prosta- wchodzimy na stronę NIK, zakładka – kontrole, szukamy jst – tytuł kontroli to jest zdolność małych gmin z terenu województwa podlaskiego do wykonywania zadań publicznych . Z naszego województwa jest 4 gminy- także to jest do wglądu – nie ma problemu. A nie było dlatego, że to trwa, ale już zostało upublicznione.

2. Wójt Gminy Przytuły - następne zapytanie było odnośnie możliwości wysyłania SMS-ów informacyjnych do Radnych i sołtysów- odnośnie sesji czy też innych wiadomości. Mamy taką możliwość wysyłania, mamy 30 miejsc, jako urząd po podpisaniu nowej umowy. Z tym, że na dzień dzisiejszy mamy 12 telefonów radnych , komórkowych i 7 sołtysów. W sytuacji gdyby ktoś się zdecydował – złoży takie oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych do Urzędu.

3. Pan Błaszczak Sławomir – czy miejsce odbywania sesji można zmienić z tego względu ,że tutaj część radnych i sołtysów materiały musi trzymać w ręku , uważam, że tutaj w tej sali warunków nie ma.

Odp: Wójt Gminy Przytuły - myślę, że problemu nie ma .

Przewodniczący Rady Gminy – spytał obecnych czy wszyscy chcą aby sesje odbywały się w budynku świetlicy - większość osób była za.

4. Pan Rudzki Robert- spytał – ta droga Obrytki – Borawskie , czy ona już w takim stopniu została zrobiona i już nie będzie nic więcej robione? Ja tam wczoraj chodziłem – to jest fatalnie- teraz to się nie da niczym przejechać.

Odp: Wójt Gminy Przytuły -na razie to jest wstępnie zrobione , to jest świeża droga żwirowa.

Pan Rudzki Robert- tam nie ma żwiru, tam jest glina.

Wójt Gminy Przytuły - tam jest wszystko to co było na tej drodze, na razie została ona okopana i rowy zostały zrobiona i ruszamy następnym etapem- do asfaltu trzeba dojść w kierunku do tej drogi wojewódzkiej gdzie te krzaki trzeba jeszcze wyciąć- ewentualnie resztę wywieść i to uzupełnić żwirem.

5. Pan Zakrzewski Krzysztof- może w następnych latach trzeba zaplanować chodnik przy ul. Nadstawnej, mielibyśmy już komplet w Przytułach.

Odp: Wójt Gminy Przytuły - to na przyszłość do zrobienia.

Ad.5a         Przewodniczący Rady Gminy Pan Zakrzewski Krzysztof  udzielił głosu Pani Zuzga Justynie - pracownikowi Urzędu Gminy, celem przedstawienia projektu uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi ,w szczególności ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości , częstotliwość i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Przytuły.

           Pani Zuzga Justyna – omówiła projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi , w szczególności ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości , częstotliwość   i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Przytuły. Odpowiedziała na zadawane pytania.

Ponieważ Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad jej przyjęciem .

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych.
W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było.

                 Uchwała została przyjęta.

               / Uchwała   Nr IX/45/2015 w załączeniu do protokołu /  

Ad.5b              Przewodniczący Rady Gminy Pan Zakrzewski Krzysztof   udzielił głosu Pani Zuzga Justynie - pracownikowi Urzędu Gminy celem przedstawienia projektu uchwały w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Przytuły.

            Pani Zuzga Justyna – omówiła projekt uchwały w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Przytuły. Odpowiedziała na zadawane pytania.

Ponieważ Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie jawne nad jej przyjęciem .

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych.
W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było.

                 Uchwała została przyjęta.

               / Uchwała   Nr IX/46/2015 w załączeniu do protokołu /  

Ad.5c         Przewodniczący Rady Gminy Pan Zakrzewski Krzysztof   udzielił głosu Pani Zuzga Justynie - pracownikowi Urzędu Gminy celem przedstawienia projektu uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.

           Pani Zuzga Justyna – omówiła projekt uchwały w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso. Odpowiedziała na zadawane pytania.

            Ponieważ Radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady Gminy przedstawił treść projektu uchwały i przeprowadził głosowanie jawne nad jej przyjęciem .

Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych.
W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było.

                 Uchwała została przyjęta.

               / Uchwała   Nr IX/47/2015 w załączeniu do protokołu /  

Ad.5d       Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Zakrzewski Krzysztof   przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, ze stawkami zaproponowanymi przez Komisje Rady Gminy .

           Radni po przeanalizowaniu przyjęli stawki zaproponowane przez komisje.

Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały.

     Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych.
W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było .

     Uchwała została przyjęta.

               / Uchwała   Nr IX/48/2015 w załączeniu do protokołu./     

Ad.5e.    Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Zakrzewski Krzysztof przedstawił projekt uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości .

             Ponieważ nie było uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały.

     Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych.
W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było .

     Uchwała została przyjęta.

               / Uchwała   Nr IX/49/2015 w załączeniu do protokołu./      

Ad.5f           Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Zakrzewski Krzysztof   przedstawił projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych , ze stawkami zaproponowanymi przez Komisje Rady Gminy .

           Radni po przeanalizowaniu przyjęli stawki zaproponowane przez komisje.

Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały.

     Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych.
W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było .

     Uchwała została przyjęta.

               / Uchwała   Nr IX/50/2015 w załączeniu do protokołu./     

Ad.5g        Przewodniczący Rady Gminy Przytuły Pan Zakrzewski Krzysztof   przedstawił projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny żyta   za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego w 2016 roku na obszarze gminy Przytuły, ze stawkami zaproponowanymi przez Komisje Rady Gminy .

Komisja zaproponowała stawki :

1. kwota   - 45,00 zł za 1 q ,

2. kwota   - 53,75 zł za 1 q – stawka według Komunikatu Prezesa Urzędu Statystycznego, przyjętej jako podstawa obliczania podatku rolnego na rok podatkowy 2016.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy Przeprowadził głosowanie jawne nad zgłoszonymi propozycjami.

Głosowanie nad propozycją 53,75 zł za 1 q – stawka GUS.

    Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych.
W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem ceny 53,75 zł za 1 q było 8 głosów, przeciwnych było 7 głosów , wstrzymujących się od głosu nie było.

W związku z powyższym głosowaniem Przewodniczący stwierdził, iż w głosowaniu jawnym została przyjęta kwota   - 53,75 zł za 1 q, która jest stawką według Komunikatu Prezesa Urzędu Statystycznego, przyjętej jako podstawa obliczania podatku rolnego na rok podatkowy 2016. W związku z powyższym nie ma potrzeby rozpatrywania i przyjmowania projektu uchwały w tym temacie.      

Ad.5h         Przewodniczący Rady Gminy Pan Zakrzewski Krzysztof udzielił głosu Pani Piotrowskiej Beacie - Sekretarzowi Urzędu Gminy w Przytułach celem o mówienia projektu uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji w 2016 roku Programu współpracy Gminy Przytuły z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3, ust. 3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

            Pani Piotrowska Beata - Sekretarz Urzędu Gminy w Przytułach wyjaśniła, iż co roku Rada Gminy ma obowiązek ustalenia takiego programu i omówiła zasadność podjęcia tej uchwały. Poinformowała, iż przed przedłożeniem projektu uchwały program ten poprzedzony był konsultacjami społecznymi.

Ponieważ nie było uwag Przewodniczący Rady Gminy Przytuły przeprowadził głosowanie jawne nad projektem uchwały.

         Na stan 15 Radnych Rady Gminy Przytuły w obradach Sesji uczestniczyło 15 Radnych.
W głosowaniu jawnym wzięło udział 15 Radnych. Za przyjęciem projektu uchwały było 15 głosów, przeciwnych i wstrzymujących się od głosu nie było .

    Uchwała została przyjęta.

               / Uchwała   Nr IX/51/2015 w załączeniu do protokołu./      

Ad.6          Sprawy bieżące gminy.

1. Pan Szleszyński Krzysztof- - Radny „MLEKPOL” – omówił sprawy związane z funkcjonowaniem Spółdzielni Mleczarskiej w Grajewie. Poinformował o rozwoju spółdzielni, wytwarzanych produktach i ogólnej sytuacji tego zakładu.

2. Pan Błaszczak Sławomir - jak pan Wójt zamierza rozdysponować te 3 mln. zł z programu PROW.

Odp: Pan Wójt Gminy – 3 mln. zł- które?

Pan Błaszczak Sławomir - te , co każdej gminie należą się z tego programu PROW.

Pan Wójt Gminy – odnośnie dróg ?

Pan Błaszczak Sławomir - tak,

Pan Wójt Gminy – będziemy składać wnioski.

Pan Błaszczak Sławomir – to ja wiem , że to na tym polega.

Pan Wójt Gminy – to znaczy tak- te 3 mln zł teoretycznie są do wzięcia, praktycznie to się okaże, bo miało być dofinansowanie do tego PROW-u do dróg coś 80 % a faktycznie to wychodzi 63 % i niewątpliwie do tego udział własny jest potrzebny. Na dzień dzisiejszy z tych wniosków które mamy, to mamy Kubra – Przebudówka, Wagi , zgłoszenie na Przytuły- Las i na etapie droga Borawskie z przebudową skrzyżowania. To są te projekty, które mamy i niewątpliwie będziemy na to składać. Jeśli nie przejdzie wniosek na „schetynówki”, gdzie jest 50 % i jest w tej chwili złożone . W tej chwili jest tak, że wszyscy składali na „ schetynówki” i gdy to będzie rozstrzygnięte- na przełomie styczeń – luty najprawdopodobniej będzie nabór na te wnioski co tutaj mówi Radny Błaszczak . W związku z tym szykujemy Borawskie, …

Pan Błaszczak Sławomir – ale jakoś tak po cichu te szykowanie , może kośby wspomniał, ze coś takiego istnieje , to może i radni by jakieś głos zabrali . Nie wiem szykuję się wniosek i tak może go wcześniej puszczę a może później, A Rada to ja wiem czy im trzeba to mówić czy nie.

… chaos………

Pan Błaszczak Sławomir – może trzeba z radą przedyskutować – słuchajcie – jest tama możliwość , może będzie, może nie będzie, jak , co i tak dalej. No nie wiem, może Pan dyskutuje nie z tymi osobami co trzeba.

Pan Wójt Gminy –ja rozmawiam z każdym .

Pan Błaszczak Sławomir – ja jakoś nic nie słyszałem.

Pan Wójt Gminy – bo na razie jeszcze tego nie ma , to dopiero będzie.

Pan Błaszczak Sławomir – ale już ma Pan przygotowane jakieś wnioski?!

Pan Wójt Gminy – to nie są wnioski , tylko projekty. Mam projekty, które realizujemy. Mówienie o 3 mln- to trzeba pomyśleć o środkach własnych, że drugie 3 trzeba zarezerwować. Te projekty, które mamy jeżeli by nam się udało zrealizować to byłoby bardzo dobrze.

…chaos- wolna dyskusja…

3. Pan Kosakowski Jerzy – sołtys wsi Supy - zgłosił wniosek w sprawie wymiany dwóch lamp, które trzeba wymienić gdyż nie świecą.

4. Pan Wójt Gminy - poinformował, że mamy w tej chwili 150 zapisów na kolektory słoneczne. Poprosił obecnych na sesji o przekazanie informacji mieszkańcom, że jeżeli jest jeszcze ktoś zainteresowany budową oczyszczalni przydomowych to żeby się zapisał, to będziemy mieli rozeznanie czy są jeszcze osoby chętne. Będziemy składali wniosek ponownie na hydrofornię to razem moglibyśmy dołączyć do wniosku oczyszczalnie.

Ad.7       W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący zakończył obrady IX Sesji Rady Gminy Przytuły.

 

Protokołowała

Lubińska Elżbieta

Data dodania:
Data upublicznienia: piątek, 13 maj 2016 10:54
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 1085 razy