BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

POSTANOWIENIE

Przytuły, dnia 14 marca 2014r.
KS.6220.2.2014

      Na podstawie art. 63 ust.2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz.1235 j.t.) a także § 3 ust.1 pkt 102 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz.1397 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana Jacka Bielskiego, zam. Mroczki 11, 18-423 Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „budowie obory na ok. 70,0 DJP w systemie wolnostanowiskowym, rusztowym (łączna docelowa obsada ok. 96,0 DJP), kanałów podrusztowych o pojemności min. 700,0 m3, przejazdowych, dwukomorowych silosów na kiszonkę o powierzchni użytkowej ok. 800 m2 , zbiornika na ścieki udojni o pojemności ok. 10,0 m3 oraz budowa infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku obejmującego działki nr 68, 69/1 i część działki nr 103 we wsi Mroczki, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie”

postanawiam


uznać w/w przedsięwzięcie jako nie wymagające potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Uzasadnienie


      Pan Jacek Bielski wystąpił do Wójta Gminy Przytuły z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „budowie obory na ok. 70,0 DJP w systemie wolnostanowiskowym, rusztowym (łączna docelowa obsada ok. 96,0 DJP), kanałów podrusztowych o pojemności min. 700,0 m3, przejazdowych, dwukomorowych silosów na kiszonkę o powierzchni użytkowej ok. 800 m 2 , zbiornika na ścieki udojni o pojemności ok. 10,0 m3 oraz budowa infrastruktury technicznej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania budynku obejmującego działki nr 68, 69/1 i część działki nr 103 we wsi Mroczki, gm. Przytuły, pow. łomżyński, woj. podlaskie”.
      Zgodnie z §3 ust.1 pkt 102 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz.1397 ze zm.) przedmiotowa inwestycja jest zakwalifikowana do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane.
      Do wniosku dołączono 3 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:5000 obejmującej obszar, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypis z ewidencji gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz wypisy działek sąsiednich.
      Wójt Gminy przed wydaniem niniejszego postanowienia realizując art. 64 ust.1 pkt.1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. zasięgnął opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
      W dniu 27 lutego 2014 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży pismem znak NZ.4151.14.2014 /Opinia nr 25.NZ.2014 nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.
     W uzasadnieniu swojej opinii Inspektor Sanitarny stwierdził, że w celu zidentyfikowania możliwego bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne oraz wzajemne oddziaływanie między tymi elementami dokonano analizy parametrów przedsięwzięcia określonych W art. 63 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r. tj. na:

  1. rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociąga za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań na klimat akustyczny, powietrze, wodę i grunty. Powierzchnia części działki, na której będzie realizowane przedsięwzięcie wyniesie ok. l,499l ha, Na bazie istniejących obiektów na działce nr 68, 69/1 prowadzona jest hodowla bydła o obsadzie ok. 46,75 DIP. Budowa obory na 70DJP wpłynie na poprawę warunków sanitarnych W obiekcie hodowlanym.
  2. wykorzystanie zasobów naturalnych - prognozuje się wykorzystanie normatywnych wielkości W zakresie zużycia Wody, materiałów, paliw oraz energii. Wszelkie zużyte surowce będą wykorzystywane zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami,
  3. brak nakładania się oddziaływań,
  4. brak zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń W stosunku do stanu obecnego (emisji hałasu oraz zagrożenia jakości powietrza .i jakości wód oraz negatywnego oddziaływania na ludzi). W trakcie realizacji przedsięwzięcia, okresowo nastąpi wzrost poziomu hałasu, emisji spalin, zapylenia W związku z pracą sprzętu mechanicznego i środków transportowych materiałów budowlanych. Po ich zakończeniu ewentualna uciążliwość ustanie. Prace przygotowawcze i budowlane będą wykonane w porze dnia. Negatywne oddziaływanie na środowisko gruntowo-wodne W trakcie budowy będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac remontowych, sprawnym sprzętem (nie powodującego wycieków paliwa i oleju).
  5. usytuowanie przedsięwzięcia - przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarem podlegającym ochronie. Na terenie, na którym położona jest działka nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego.

      W ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko W niniejszej sprawie nie jest wymagane.
      Reasumując należy stwierdzić, iż realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia zgodnie z opracowanym kartą informacyjną oraz z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nie pogorszy środowiska przyrodniczego i nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.
      Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku postanowieniem znak WOOŚ-II.4240.72.2014.RD wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
      W uzasadnieniu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska napisał, że zostaną podjęte działania minimalizujące ewentualne negatywne oddziaływania związane z okresowym zwiększeniem poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń poprzez właściwą organizację robót oraz zachowanie środków ostrożności mających na celu zabezpieczenie wód i gruntu przed zanieczyszczeniem. Prace budowlane będą prowadzone w porze dziennej. Realizacja inwestycji nie wiąże się z koniecznością wycinki drzew.
      Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego gnojowica będzie magazynowana w kanałach podrusztowych o pojemności ok. 700 m3 pozwalającej na właściwe przechowywanie co najmniej 4-miesięcznej produkcji nawozów. Całość nawozów powstających w gospodarstwie inwestor wykorzysta do nawożenia gruntów rolnych będących w jego dyspozycji w terminach i dawkach zgodnych z zasadami dobrej praktyki rolniczej. Areał tych gruntów (ok. 42,50 ha) jest wystarczający do właściwego zagospodarowania całości powstających w gospodarstwie nawozów i zachowania dopuszczalnej dawki 170 kg N/ha. Ścieki porządkowe z obory oraz pomieszczenia sanitarnego będą odprowadzane do szczelnego zbiornika o poj. 10 m3. Padłe sztuki zwierząt będą przekazywane do unieszkodliwiania firmie posiadającej zezwolenie w tym zakresie.
      Odpady będą selektywnie gromadzone i przekazywane do odbioru uprawnionym do tego podmiotom. Dno silosu do zakiszania zielonek będzie wykonane z betonu z dodatkiem środków hydroizolujących i kwasoodpornych. Odcieki powstałe w trakcie zakiszania będą zbierane w szczelnym zbiorniku, a następnie po rozcieńczeniu będą wykorzystywane do nawożenia użytków rolnych będących w dyspozycji inwestora.
      Jak jednoznacznie wynika z karty informacyjnej, realizacja i eksploatacja inwestycji w ww. zakresie nie spowoduje wystąpienia zagrożenia dla otaczającego środowiska naturalnego. Nie wystąpi pogorszenie klimatu akustycznego środowiska, gdyż hodowla bydła nie wiąże się z koniecznością używania urządzeń emitujących hałas ciągły. Budynek inwentarski nie wymaga ogrzewania, nie będzie zatem stanowił źródła emisji z procesów energetycznych. Przechowywanie gnojowicy w szczelnym zbiorniku o odpowiedniej pojemności zapobiegnie zanieczyszczaniu środowiska gruntowo-wodnego.
      Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości i nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych norm jakości środowiska poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
      Ustosunkowując się do zapisów zawartych art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz 0 ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. l235 j.t.) ustalono, co następuje:
  • budowa budynku obory i zwiększenie obsady bydła przyczyni się do kumulowania oddziaływań emisyjnych, jednak ze względu na położenie i skalę przedsięwzięcia oraz zaproponowane rozwiązania minimalizujące uciążliwości, w ocenie organu przewidywane emisje nie będą przekraczały dopuszczalnych norm poza granicami terenu, do którego tytułem prawnym dysponuje inwestor,
  • w trakcie eksploatacji przedsięwzięcia będą wykorzystywane zasoby naturalne takie jak woda w ilości 4 489,5 m3/rok,
  • przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii.

     Analiza materiału dowodowego pod kątem dalszych wymagań zawartych w art. 63 ust. l pkt 2 ww. ustawy wykazała, że realizacja wnioskowanego przedsięwzięcia nie stanowi zagrożenia dla środowiska, w tym również przy: istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych. Wnioskowane przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych, na obszarach przylegających do jezior i obszarach wybrzeży, na górskich lub leśnych, w tym w strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych. Najbliżej położone obszary Natura 2000 to Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków „Dolina Biebrzy” (kod: PLH 200008) oraz Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk „Ostoja Biebrzańska” (kod: PLB200006)znajdujące się w odległości ok. 6,8 km na wschód od terenu inwestycji. Ze względu na charakter inwestycji oraz jej lokalizację, w ocenie organu ryzyko znaczącego wpływu na przedmiot ochrony oraz integralność ww. obszarów Natura 2000 nie występuje.
     Przedsięwzięcie nie będzie również realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne oraz na obszarach ochrony uzdrowiskowej.
     Biorąc pod uwagę usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia, w ocenie organu jego realizacja i eksploatacja nie będzie stanowiła znacznej uciążliwości i nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych norm środowiska poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Oddziaływanie planowanego zamierzenia inwestycyjnego będzie miało zasięg lokalny (brak transgranicznego oddziaływania), krótkotrwały (związany jedynie z czasem budowy) i odwracalny.
     Po przeanalizowaniu całości zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie , oraz biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko uznano, iż odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest uzasadnione.

     Biorąc pod uwagę powyższe oraz opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży postanowiono jak w rozstrzygnięciu.
     Dla terenu, na którym planowane jest przedsięwzięcie nie ma uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego.

POUCZENIE


     Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie.

Wójt Gminy Przytuły
(-) Kazimierz Ramotowski

     Otrzymują:
  1. Pan Jacek Bielski,
  2. strony biorące udział w postępowaniu
  3. a/a

     Do wiadomości:
  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży.

     Podano do publicznej wiadomości poprzez:
  1. umieszczono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Przytuły
  2. umieszczono na stronie internetowej Urzędu Gminy Przytuły
Data powstania: wtorek, 1 kwi 2014 09:59
Data opublikowania: wtorek, 1 kwi 2014 10:04
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 1727 razy