BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.), zwanej dalej ustawą ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego, zwanym dalej Kpa (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku PPHU MAG Andrzej Grabowski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa i montaż wolnostojących paneli fotowoltaicznych na obiektach Elektrownia Fotowoltaiczna Przytuły Etap 1 o mocy do 1 MW, Elektrownia Fotowoltaiczna Przytuły Etap 2 o mocy do 1 MW oraz Elektrownia Fotowoltaiczna Przytuły Etap 3 o mocy do 1 MW na terenie obejmującym działkę o nr geod. 281 obręb 0012 Przytuły”,

oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży

STWIERDZAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

UZASADNIENIE

          Wnioskiem z dnia 01.04.2022 r. PPHU MAG Andrzej Grabowski wystąpiło do Wójta Gminy Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie i montażu wolnostojących paneli fotowoltaicznych na obiektach Elektrownia Fotowoltaiczna Przytuły Etap 1 o mocy do 1 MW, Elektrownia Fotowoltaiczna Przytuły Etap 2 o mocy do 1 MW oraz Elektrownia Fotowoltaiczna Przytuły Etap 3 o mocy do 1 MW, na terenie obejmującym działkę o nr geod. 281 obręb 0012 Przytuły.

          Do wniosku dołączono 4 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się 100 m od granic terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie.

          Przedmiotowa inwestycja zgodnie zrozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) - § 3 ust.1 pkt 54 lit. b - zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 ha na obszarach innych niż objęte formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko, dla których może być wymagany obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

          Wójt Gminy jest właściwy do prowadzenia postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedmiotowego przedsięwzięcia (art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś).

          Uwzględniając regulację wynikającą z art. 74 ust. 3a ustawy ooś organ ustalił strony postępowania, którymi stali się właściciele działek położonych na terenie, na którym będzie realizowane przedsięwzięcia oraz na obszarze znajdującym się w odległości 100 m od granic tego terenu.

          Ponadto ustalono, że w niniejszym postępowaniu liczba stron przekracza 10, stąd strony o wszczęciu postępowania i innych czynnościach organu prowadzącego postępowanie zawiadamiane są w formie publicznego obwieszczenia.

          Na podstawie art. 49 i art. 61 obwieszczeniem z dnia 06.04.2022 r. powiadomiono strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.

          Niniejsze obwieszczenie zostało podane do wiadomości przez umieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Przytuły, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Przytułach, ul. Supska 10, 18-423 Przytuły oraz w miejscowości Przytuły.

          Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy ooś pismem, znak: KS.6220.5.2022 z dnia 06.04.2022 r., organ prowadzący postępowanie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży z prośbą o wyrażenie opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, przedkładając dokumenty, o których mowa w art. 64 ust. 2 ww. ustawy.

          W odpowiedzi Naczelnik Wydziału Spraw Terenowych II w Łomży działając z upoważnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku w opinii zawartej w piśmie, znak: WSTII.4220.74.2022.MM z dnia 21.04.2022 r. uznał, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

          Organ ochrony środowiska wskazał jest ujęcie w sentencji decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zapisu:

  1. Nie oświetlać terenu w porze nocnej w sposób ciągły.
  2. Okres budowy ograniczyć do niezbędnego minimum, a zakres prac budowlanych do terenów objętych wnioskiem.
  3. Nie stosować żadnych środków chemicznych spowalniających wzrost roślin. Wykaszanie mechaniczne terenu prowadzić po 1 sierpnia, po okresie lęgowym ptaków.
  4. Zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, w tym prowadzić kompleksową segregację wytworzonych odpadów, zbierać odpady do pojemników i kontenerów podstawionych przez firmę posiadającą uprawnienia do transportu, odzysku bądź unieszkodliwiania odpadów, magazynować wytworzone odpady w wydzielonym
  5. Stację trafo zlokalizować w jak największej odległości od zabudowy mieszkaniowej.

          Analizując uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy organ ustalił, że przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na: obszarach wodno-błotnych i innych o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym na siedliskach łęgowych i w ujściach rzek, obszarach wybrzeży i w środowisku morskim, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną, w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach mających znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach przylegających do jezior, obszarach ochrony uzdrowiskowej i w uzdrowiskach, obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000 oraz pozostałych form ochrony przyrody. Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. W przedmiotowym przypadku nie wykazano transgranicznego oddziaływania oraz kumulowania się oddziaływań oraz ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych związanych z planowana inwestycją.

          Zdaniem organu występowanie emisji i innych uciążliwości może wystąpić w fazie realizacji przedsięwzięcia. W trakcie trwania robót zostaną wytworzone odpady, wzrośnie natężenie hałasu, emisja spalin i zapylenie spowodowane pracą sprzętu oraz możliwość skażenia gruntu niekontrolowanym wyciekiem substancji ropopochodnych. Występujące i potencjalne na tym etapie oddziaływania będą miały zasięg lokalny (w granicach prowadzonej budowy), małoznaczący, krótkotrwały związany jedynie z czasem budowy. Prawidłowa organizacja robót zminimalizuje oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko.

          Biorąc pod uwagę powyższe oraz uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, że inwestycja nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze. Zatem uznano za uzasadnione odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko tego przedsięwzięcia.

          Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie po rozpatrzeniu wniosku Wójta, w piśmie znak: BI.ZZŚ.1.4360.120.2022.BG z dnia 19.04.2022 r., nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia.

          Zdaniem organu do spraw pozwoleń wodnoprawnych zamierzenie inwestycyjne będzie realizowane poza miejscem występowania obszarów wodno-błotnych, obszarów o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedlisk łęgowych oraz ujść rzek. Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie także poza strefami ochronnymi ujęć wód, obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych, obszarami przylegającymi do jezior. Przedmiotowe famy fotowoltaiczne znajdują się poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy Prawo wodne oraz poza obrębem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych (GZWP).

          Inwestycja nie ma bezpośredniego powiązania z innymi przedsięwzięciami o podobnym charakterze, realizowanymi lub zrealizowanymi, wobec czego potencjalne kumulowanie się oddziaływania planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami nie będzie występowało. Przedsięwzięcie nie będzie również źródłem transgranicznego oddziaływania na środowisko.

          Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów, mając na uwadze specyfikę instalacji fotowoltaicznych oraz planowane działania ograniczające negatywne oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko, organ ocenił, że skutki realizacji inwestycji nie wpłyną negatywnie na realizację celów środowiskowych określonych dla ww. jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.

          W związku z powyższym, w opinii organu, dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie wpływu przedsięwzięcia na stan wód oraz osiągnięcie określonych dla nich celów środowiskowych.

          Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w opinii nr 49.NZ.2022 zawartej w piśmie, znak: NZ.7040.38.2022 z dnia 13.04.2022 r., wyraził stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

          W ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w niniejszej sprawie nie jest wymagane, gdyż oddziaływanie projektowanego przedsięwzięcia zamknie się w granicach działki, do których inwestor posiada tytuł prawny i nie wpłynie na pogorszenie jakości środowiska terenów sąsiadujących.

          Realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia zgodnie z opracowaną kartą informacyjną oraz z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nie pogorszy środowiska przyrodniczego i nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.

          Organ prowadzący postępowanie dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów uwzględniając uwarunkowania, o których mowa wart. 63 ust.1 ustawy ooś, stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o czym przesądziły poniższe kryteria:

  1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:
  1. Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje, a także istotne rozwiązania charakteryzujące przedsięwzięcie

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie i montażu wolnostojących paneli fotowoltaicznych (3 elektrownie słoneczne), realizowanych w trzech etapach o mocy do 1 MW każdy. Realizacja rozpocznie od strony drogi gminnej (dz. nr 272) w kierunku drogi gminnej (dz. nr 107).

Każdy z trzech etapów realizacji elektrowni słonecznej będzie się składać z:

  • ogniw fotowoltaicznych w liczbie ok. 5000 szt.,
  • falowników w liczbie do 20 szt.,
  • wewnętrznych linii elektroenergetycznych nN ok. 1500 m,
  • wewnętrznych linii elektroenergetycznych SN ok. 800 m,
  • kontenerowej stacji transformatorowej,
  • systemu monitoringu wizyjnego,
  • ogrodzenia terenu.

Budowa instalacji trwa łącznie około miesiąca i jest podzielona na poszczególne etapy:

  • budowa ogrodzenia,
  • wykonanie konstrukcji wsporczej,
  • skręcanie konstrukcji tzw. stołów,
  • ułożenie paneli na stołach,
  • wykopy pod kable wzdłuż stołów wraz z ułożeniem kabli i ich zasypaniem,
  • ustawienie stacji transformatorowej,
  • podłączenie instalacji.

          Panele fotowoltaiczne będą mocowane na konstrukcjach wolnostojących, w rzędach jeden za drugim z odpowiednią odległością, aby wzajemnie się nie zasłaniały, z odpowiednim kątem nachylenia w stosunku do podłoża.

          Konstrukcja wsporcza wykonana ze słupów stalowych o profilu C, metodą kafarowania, będzie wbijana w podłoże na głębokość około 1,5 m, w zależności od rodzaju gruntu. Panele będą przykręcane z wykorzystaniem dedykowanych uchwytów do konstrukcji wsporczych.

          Transformatory typu suchego (bezolejowe) lub z misą olejową będą umieszczone w stacji kontenerowej.

          Planuje się wykonanie ogrodzenia terenu siatką metalową o wysokości ok. 2,5 m na słupkach metalowych wbijanych w podłoże, bez podmurówki, co umożliwi migrację małym i średnim zwierzętom.

          Teren położony bezpośrednio pod ogniwami fotowoltaicznymi oraz pomiędzy rzędami paneli będzie terenem czynnym biologicznie.

          Utworzony park ogniw fotowoltaicznych zostanie przyłączony do linii średniego napięcia, która przebiega przez działkę sąsiednią.

          Inwestycja zostanie zrealizowana na działce o nr ewid. 281, obręb 0012 Przytuły, gmina Przytuły, powiat łomżyński. Całkowita powierzchnia przedmiotowej działki wynosi 6,5 ha. Działka posiada dostęp do dróg gminnych (dz. nr 272, 107).

          Na terenie działki inwestycyjnej brak jest jakiekolwiek zabudowy i infrastruktury technicznej. Najbliższe zabudowania oddalone są o 222 m na północ i 237 m od strony wschodniej od wnioskowanego przedsięwzięcia.

b. Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

          Planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

c. Różnorodność biologiczna, wykorzystywanie zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi

          Teren przedsięwzięcia zajmują grunty rolne odznaczające się stosunkowo małą różnorodnością biologiczną. Realizacja przedsięwzięcia wymagać będzie wykorzystania jedynie powierzchni ziemi poprzez zajęcie terenu pod budowę i montaż inwestycji.

d. Emisja i występowanie innych uciążliwości

          Na etapie realizacji przedsięwzięcia nastąpi zwiększenie poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń powietrza. Będą one spowodowane pracami budowlano-montażowymi oraz transportem surowców i materiałów. Oddziaływania te będą jednak miały charakter krótkotrwały i nie spowodują zmiany istniejącego stanu środowiska na tym terenie.

          Prace budowlane będą wykonywane w porze dziennej przy wykorzystaniu sprawnych maszyn i urządzeń. Powstające ścieki bytowe będą gromadzone w zamkniętym pojemniku przenośnej toalety i przekazywane do utylizacji poprzez wyspecjalizowana firmę.

          Na etapie eksploatacji zespół paneli fotowoltaicznych będzie bezobsługowy, niewymagający budowy zaplecza socjalnego, ani infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. W trakcie realizacji inwestycji nie będą powstawały ścieki technologiczne. Wody opadowo-roztopowe będą naturalnie wsiąkać w grunt, a kontakt z panelami fotowoltaicznymi nie będzie miał wpływu na ich zanieczyszczenie. W trakcie funkcjonowania farmy będą powstawały jedynie niewielkie ilości odpadów związanych z pracami konserwacyjnymi urządzeń technicznych.

Czyszczenie paneli odbywać się będzie wodą z wykorzystaniem środków myjących biodegradowalnych.

e. Ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu

          Przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 138).

          Nie wiąże się również z ryzykiem wystąpienia katastrof naturalnych i budowlanych oraz związanych ze zmianą klimatu.

          Projektowana instalacja fotowoltaiczna będzie bezpieczna dla środowiska naturalnego, oraz dla zdrowia i życia ludzi. Wystąpienie ryzyka awarii będzie niezwykle rzadkie, a ich skutki będą miały charakter lokalny i nie będą w swoim zasięgu przekraczać granicy planowanej inwestycji. Prawidło zaprojektowana oraz wybudowana instalacja fotowoltaiczna będzie pracować przez cały swój okres eksploatacji bez awarii.

f. Przewidywane ilości i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko w przypadkach, gdy planuje się ich powstawanie

          W fazie budowy instalacji fotowoltaicznej powstawać będą odpady związane z pracami budowlano-montażowymi i będą to m.in.: opakowania z drewna, zmieszane odpady opakowaniowe, sorbenty, materiały filtracyjne, tworzywa sztuczne, żelazo i stal, kable w łącznej ilości około 3 Mg oraz gleba i ziemia.

          Wszystkie odpady powstałe na etapie realizacji przedsięwzięcia będą segregowane, a następnie ładowane w kontenery i pojemniki oraz na bieżąco wywożone poza obszar inwestycji przez firmę zajmującą się odpadami.

          W trakcie budowy elektrowni słonecznej i niezbędnej infrastruktury zostaną wytworzone nieznaczne ilości odpadów, w tym: opakowania z tworzyw sztucznych, odpady urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz kable w łącznej ilości około 0,065 Mg.

          Etap likwidacji elektrowni wiąże się z demontażem wielu podzespołów, tworzyw sztucznych, ceramiki, szkła, materiałów izolacyjnych, olejów i płynów roboczych, gruzu i gleby w łącznej ilości szacowanej na około 354 Mg.

          Wszelkie odpady powstałe na etapie likwidacji będą przekazane zewnętrznym, wyspecjalizowanym podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia, w celu ich odzysku, a następnie recyklingu.

g. Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji

Realizacja i funkcjonowanie przedsięwzięcia z uwagi na z małą skalę oddziaływania nie będzie stwarzać zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi, w szczególności emisji w zakresie promieniowania elektromagnetycznego oraz hałasu, które będą mieściły się w granicach dopuszczalnych norm.

 

  1. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

 

  1. obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek – nie występują,
  2. obszary wybrzeży i w środowisku morskim – nie występują,
  3. obszary w ujściach rzek – nie występują,
  4. obszary górskie lub leśne – nie występują,
  5. obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – nie występują,
  6. obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – w granicach przedsięwzięcia nie występują gatunki roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, planowana inwestycja położona jest poza obszarami ochrony przyrody, w tym obszarami Natura 2000, z których najbliższe z nich: Ostoja Biebrzańska PLB200006 i Dolina Biebrzy PLH200008 położone są w odległości ok. 7,35 km,
  7. obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia – nie występują,
  8. obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
  9. gęstość zaludnienia – przedsięwzięcie będzie realizowane na terenach niezamieszkałych położonych w znacznej odległości od siedzib ludzkich,
  10. obszary przylegające do jezior – nie występują,
  11. obszary ochrony uzdrowiskowej i w uzdrowiskach – nie występują,
  12. wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – planowane przedsięwzięcie jest położone w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Matlak RW2000172629689, posiadającej status naturalnej części wód, której stan oceniono jako zły i zagrożonej ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych oraz w obszarze jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200032, której stan ilościowy i chemiczny został oceniony jako dobry, a ocena stanu jako niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych,
  13. klimat – przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę warunków klimatycznych obszaru.

Teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

 

  1. Rodzaj, cechy i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1
  1. Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować w granicach dz. nr. 281, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac do granic nieruchomości.

b. Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

          Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią, Rosją i Litwą oraz ze względu na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

c. Charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania

Oddziaływanie przedsięwzięcia rozpocznie się wraz z jego realizacją i wiązać się będzie z pracami budowlano-montażowymi. W trakcie funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej większość oddziaływań zaniknie, a pozostałe, jak promieniowanie elektromagnetyczne generowane przez panele fotowoltaiczne, inwertery i transformatory oraz hałas spowodowany pracą transformatorów odznaczać się będą małą skalą uciążliwości.

Projektowane przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczenia obowiązujących standardów jakości środowiska oraz nie będzie źródłem znaczących oddziaływań.

Z występujących na obszarze oddziaływania inwestycji elementów infrastruktury technicznej wykorzystana będzie istniejąca sieć elektroenergetyczna oraz drogi dojazdowe. Inwestor przewiduje podłączyć elektrownię fotowoltaiczną poprzez podziemną linię kablową średniego napięcia do najbliższej linii elektroenergetycznej średniego napięcia przebiegającej przez sąsiednią działkę.

d. Prawdopodobieństwa oddziaływania

Ogniwa fotowoltaiczne, ani infrastruktura towarzysząca nie są źródłem ponadnormatywnego hałasu. W trakcie eksploatacji jedynym elementem wytwarzającym hałas będą transformatory usytuowane w stacjach transformatorowych. Transformatory nie emitują pól elektromagnetycznych przekraczających dopuszczalny poziom w środowisku. Nie przewiduje się wytwarzania stałych produktów ubocznych.

Planowane przedsięwzięcie nie wpłynie również w sposób znaczący na krajobraz z uwagi na zastosowanie paneli pokrytych powłoką antyrefleksyjną oraz stosunkowo niewielką wysokość konstrukcji paneli (do 3 m), zauważalnych jedynie z najbliższej odległości.

e. Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania

          Budowa będzie procesem krótkotrwałym. Czas wbijania konstrukcji to około 14 dni, montaż paneli fotowoltaicznych ~14 dni, montaż stacji transformatorowo-rozdzielczej ~3 dni.

          Oddziaływanie przedsięwzięcia będzie miało zasięg lokalny, małoznaczący, krótkotrwały ograniczony do czasu trwania montażu paneli i infrastruktury towarzyszącej oraz charakter odwracalny.

          Etap likwidacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z demontażem podzespołów elektrowni fotowoltaicznej, zagospodarowaniu powstałych odpadów oraz poddaniem terenu rekultywacji celem przywrócenia poprzednich wartości użytkowych środowiska.

f. Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

Budowa elektrowni fotowoltaicznej nie będzie powiązana z innymi przedsięwzięciami. Nie przewiduje się kumulowania oddziaływań.

g. Możliwości ograniczenia oddziaływań

W celu ograniczenia oddziaływania elektrowni fotowoltaicznej należy podjąć następujące działania:

  • gleba i humus będą gromadzone w osobnych hałdach, a następnie po zakończeniu robót zostaną rozplantowane,
  • wszystkie odpady powstające w fazie budowy oraz eksploatacji obiektu będą odpowiednio segregowane i zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • wszelkie potrzeby sanitarne ekip budowlanych będą zabezpieczone w przenośnych urządzeniach sanitarnych,
  • ograniczenia wielkości wykopów i nasypów, które prowadzą do zmiany naturalnego ukształtowania terenu,
  • unikanie lokalizacji placów składowych i dróg dojazdowych w obrębie zasięgu koron drzew,
  • zabezpieczenie systemów korzeniowych i pni drzew przed uszkodzeniami mechanicznymi - prowadzenie robót metodą przecisku lub ręcznie,
  • prowadzenie prac w sposób, który nie spowoduje zanieczyszczenia środowiska gruntowego, szczególnie substancjami ropopochodnymi,
  • wykonanie prac odwodnieniowych wykopów w sposób nienaruszający naturalnej struktury gruntu,
  • rozpoczęcie prac budowlanych poza okresem lęgów ptaków, który przypada na okres od marca do sierpnia, w wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się również rozpoczęcie prac w sezonie lęgowym, najlepiej po 1 lipca, kiedy większość ptaków wyprowadzi lęgi,
  • wykopy pod fundamenty oraz kable elektryczne i energetyczne będą otwierane i prowadzone w sposób bezpieczny dla zwierząt - brzegi wykopu będą ścięte w sposób umożliwiający wydostanie się z nich małych zwierząt (w tym płazów),
  • przed zamknięciem wykopów zostaną z nich usunięte wszelkie odpady, bądź inne zanieczyszczenia,
  • wszelkie otwory w drzwiach i ścianach pomieszczeń inwertera, transformatora i sterowni, w tym przede wszystkim otwory wentylacyjne, zostaną zasłonięte siatką o oczkach max. 1 cm średnicy, aby uniemożliwić zajmowanie tych obiektów przez nietoperze,
  • dla wszystkich urządzeń, przez które przepływa prąd elektryczny, zostanie wykonana izolacja okablowania, w celu zmniejszenia ryzyka porażenia prądem,
  • prace budowlane będą prowadzone wyłącznie w porze dziennej, w celu ograniczenia uciążliwości dla najbliższych zamieszkałych terenów.
  • cały obszar inwestycji ogrodzony zostanie płotem zabezpieczającym przed wtargnięciem intruzów oraz osób postronnych, planuje się zainstalowanie systemu monitoringu - ogrodzenie zostanie wykonane z tzw. siatki leśnej o wysokości do 2,5 m, bez podmurówki, co umożliwi płazom i gadom swobodne przejście przez

          Na etapie analiz rozpatrywano inny wariant realizacji przedsięwzięcia polegający na wykonaniu zamierzenia w pełnym zakresie z wykorzystaniem paneli fotowoltaicznych różnych typów lub zastosowanie falowników różnych typów o parametrach nie gorszych, niż przewidzianych w przyjętym wariancie. Wykorzystanie urządzeń różnych typów nie wpłynie jednak na ich podstawowe parametry, budowę i wykorzystywane do ich produkcji materiały, co powoduje ich jednakowe potencjalne oddziaływanie na środowisko.

          Z kolei niepodjęcie przedsięwzięcia jest wariantem niekorzystnym z punktu widzenia rozwoju wykorzystywania odnawialnych źródeł energii wprowadzanej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.

          Wójt Gminy Przytuły zgodnie z art. 63 ust. l ustawy ooś, dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, uwzględniając opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży.

          Mając również na uwadze usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz to, że oddziaływanie będzie miało zasięg lokalny oraz odwracalny charakter uznał, że planowane przedsięwzięcie p.n. „Budowa i montaż wolnostojących paneli fotowoltaicznych na obiektach Elektrownia Fotowoltaiczna Przytuły Etap 1 o mocy do 1 MW, Elektrownia Fotowoltaiczna Przytuły Etap 2 o mocy do 1 MW oraz Elektrownia Fotowoltaiczna Przytuły Etap 3 o mocy do 1 MW na terenie obejmującym działkę o nr geod. 281 obręb 0012 Przytuły” nie wymaga potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Uwzględniając wniosek Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska zalecam:

1)  Nie oświetlać terenu w porze nocnej w sposób ciągły.

2)  Okres budowy ograniczyć do niezbędnego minimum, a zakres prac budowlanych do terenów objętych wnioskiem.

3)  Nie stosować żadnych środków chemicznych spowalniających wzrost roślin. Wykaszanie mechaniczne terenu należy prowadzić po 1 sierpnia, po okresie lęgowym ptaków.

4)  Zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, w tym prowadzić kompleksową segregację wytworzonych odpadów, zbierać odpady do pojemników i kontenerów podstawionych przez firmę posiadającą uprawnienia do transportu, odzysku bądź unieszkodliwiania odpadów, magazynować wytworzone odpady w wydzielonym miejscu.

5)  Stację transformatorową zlokalizować w jak największej odległości od zabudowy mieszkaniowej.

          Wypełniając wymóg art. 10 i art. 49 Kpa organ obwieszczeniem z dnia 22.04.2022 r. poinformował strony o zebraniu pełnego materiału dowodowego, uzyskaniu opinii właściwych organów oraz o zakończeniu postępowania w przedmiotowej sprawie, a także o możliwości zapoznania się z nim, składania ewentualnych uwag i wniosków w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego zawiadomienia. W ww. terminie do organu nie wpłynęły żadne uwagi lub zastrzeżenia.

Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinię organu ochrony środowiska, organu do spraw pozwoleń wodnoprawnych i organu sanitarnego postanowiono orzec, jak w sentencji.

POUCZENIE

          Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy ooś. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu do 10 lat, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.

          Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Wójt Gminy Przytuły

(-) Kazimierz Ramotowski

 

W załączeniu:

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia – załącznik do Decyzji

 

Otrzymują:

  1. PPHU MAG Andrzej Grabowski
  2. Strony postepowania (wykaz znajduje się w aktach sprawy)
  3. A/a

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
  2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Augustowie
  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
Pliki do pobrania:
Data powstania: poniedziałek, 16 maj 2022 12:29
Data opublikowania: poniedziałek, 16 maj 2022 13:16
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 358 razy