BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Na podstawie art. 71 ust.1 i ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247), zwanej dalej ustawą ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego, zwanym dalej Kpa (Dz. U. z 2021 r. poz. 735), po rozpatrzeniu wniosku PCWO Energy Projekt Sp. z o.o. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr 48 w obrębie Borawskie, gmina Przytuły”

oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży

STWIERDZAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

Ze względu na konieczność ogrodzenia terenu przedsięwzięcia zalecam wykonanie ogrodzenia typu autostradowego, tj. dolna krawędź siatki powinna być na wysokości ok. 0,2 m od poziomu gruntu, w celu umożliwienia migracji małych zwierząt.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 20.04.2021 r. PCWO Energy Projekt Sp. z o.o. wystąpiła do Wójta Gminy Przytuły o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr 48 w obrębie Borawskie, gmina Przytuły.

Do wniosku dołączono 4 egzemplarze karty informacyjnej przedsięwzięcia wraz z jej zapisem w formie elektronicznej, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar znajdujący się 100 m od granic terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie.

Przedmiotowa inwestycja zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) - § 3 ust.1 pkt 54 lit. b - zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 ha na obszarach innych niż objęte formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko, dla których może być wymagany obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Wójt Gminy jest właściwy do prowadzenia postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedmiotowego przedsięwzięcia (art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś).

Uwzględniając regulację wynikającą z art. 74 ust. 3a ustawy ooś organ ustalił strony postępowania, którymi stali się właściciele działek położonych na terenie, na którym będzie realizowane przedsięwzięcia oraz na obszarze znajdującym się w odległości 100 m od granic tego terenu. Ponadto ustalono iż w niniejszym postępowaniu liczba stron przekracza 10, stąd strony o wszczęciu postępowania i innych czynnościach organu prowadzącego postępowanie zawiadamiane są w formie publicznego obwieszczenia.

Obwieszczeniem z dnia 26.04.2021 r. powiadomiono strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, o możliwości zapoznania się ze złożonym wnioskiem oraz składania ewentualnych uwag i zastrzeżeń. We wskazanym terminie strony nie wniosły uwag, ani zastrzeżeń do przedmiotu postępowania.

Niniejsze obwieszczenie zostało podane do wiadomości przez umieszczenie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Przytuły, na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Przytułach, ul. Supska 10, 18-423 Przytuły oraz we wsi Borawskie.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy ooś wnioskiem, znak: KS.6220.9.2021 z dnia 26.04.2021 r., organ prowadzący postępowanie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z prośbą o wyrażenie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, przedkładając dokumenty, o których mowa w art. 64 ust. 2 ww. ustawy.

W odpowiedzi Naczelnik Wydziału Spraw Terenowych II w Łomży działając z upoważnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku w opinii zawartej w piśmie, znak: WSTII.4220.107.2021.MM z dnia 06.05.2021 r., uznał, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Jednakże ze względu na ogrodzenie terenu zalecił wykonanie ogrodzenia typu autostradowego (dolna krawędź siatki powinna być na wysokości ok. 0,2 m od poziomu gruntu, w celu umożliwienia migracji małych zwierząt).

Analizując uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy ooś organ ochrony środowiska ustalił, że przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na: obszarach wodno-błotnych i innych o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym na siedliskach łęgowych i w ujściach rzek, obszarach wybrzeży i w środowisku morskim, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną, w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach mających znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach przylegających do jezior, obszarach ochrony uzdrowiskowej i w uzdrowiskach, obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000 oraz pozostałych form ochrony przyrody. Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. W przedmiotowym przypadku nie wykazano transgranicznego oddziaływania oraz kumulowania się oddziaływań oraz ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych związanych z planowana inwestycją.

Zdaniem organu występowanie emisji i innych uciążliwości może wystąpić w fazie realizacji przedsięwzięcia. W trakcie trwania robót zostaną wytworzone odpady, wzrośnie natężenie hałasu, emisja spalin i zapylenie spowodowane pracą sprzętu oraz możliwość skażenia gruntu niekontrolowanym wyciekiem substancji ropopochodnych. Występujące i potencjalne na tym etapie oddziaływania będą miały zasięg lokalny (w granicach prowadzonej budowy), małoznaczący, krótkotrwały związany jedynie z czasem budowy. Prawidłowa organizacja robót zminimalizuje oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko stwierdzono, że inwestycja nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze. Zatem uznano za uzasadnione odstąpienie od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko tego przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży w piśmie NZ. 7040.34.2021 z dnia 05.05.2021 r., w opinii nr 46.NZ.2021 wyraził stanowisko, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W ocenie organu sanitarnego przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w niniejszej sprawie nie jest wymagane, gdyż oddziaływanie projektowanego przedsięwzięcia zamknie się w granicach działki, do których inwestor posiada tytuł prawny i nie wpłynie na pogorszenie jakości środowiska terenów sąsiadujących.

Realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia zgodnie z opracowaną kartą informacyjną oraz z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi nie pogorszy środowiska przyrodniczego i nie będzie oddziaływać negatywnie na zdrowie człowieka.

Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie po rozpatrzeniu wniosku Wójta, w piśmie znak: BI.ZZŚ.1.4360.136.2021.AN z dnia 06.05.2021 r., nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia.

Analizując usytuowanie przedsięwzięcia, pod kątem wymagań zawartych w art. 63 ust 1 ustawy ooś, na podstawie przedłożonych dokumentów organ ustalił, iż planowane zamierzenie będzie realizowane poza miejscem występowania obszarów wodno-błotnych, obszarów o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedlisk łęgowych oraz ujść rzek. Teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest poza strefami ochronnymi ujęć wód, obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych, obszarami przylegającymi do jezior oraz obszarami chronionymi wymienionymi w ustawie o ochronie przyrody, a także poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych (GZWP) i poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy Prawo wodne. Planowana inwestycja nie ma bezpośredniego powiązania z innymi przedsięwzięciami, nie dojdzie w związku z tym do kumulowania oddziaływań.

Po przeanalizowaniu informacji przedstawionych w karcie informacyjnej, biorąc pod uwagę charakter, niewielką skalę i lokalizację inwestycji stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie będzie stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych ustalonych dla jednolitych części wód.

W związku z powyższym, w opinii organu, dla przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie wpływu przedsięwzięcia na stan wód oraz osiągnięcie określonych dla nich celów środowiskowych.

Organ prowadzący postępowanie dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów uwzględniając uwarunkowania, o których mowa wart. 63 ust.1 ustawy ooś,  stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o czym przesądziły poniższe kryteria:

1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

a. Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje, a także istotne rozwiązania charakteryzujące przedsięwzięcie

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie instalacji fotowoltaicznej o mocy do 9 MWp wraz z dodatkową infrastrukturą techniczną niezbędną do jej funkcjonowania. Realizowane przedsięwzięcie będzie zawierać system wolnostojących paneli fotowoltaicznych osadzonych na konstrukcjach wsporczych w rzędach.

Planowane przedsięwzięcie obejmować będzie:

  • stalowe konstrukcje i elementy montażowe do instalacji paneli, tzw. stoły fotowoltaiczne, usytuowane na gruncie,
  • panele fotowoltaiczne w ilości do 22500 sztuk o łącznej mocy do 9 MWp,
  • inwertery DC/AC w ilości do 180 sztuk,
  • stacje transformatorowe do 9 sztuk,
  • pośrednie rozdzielnice napięcia,
  • układy pomiarowo-zabezpieczające,
  • trasy oraz linie kablowe,
  • instalacje odgromowe, przepięciowe oraz przetężeniowe,
  • dodatkowe oprzyrządowanie pomocnicze,
  • ogrodzenie, monitoring.

Na terenie działki inwestycyjnej brak jest jakiekolwiek zabudowy i infrastruktury technicznej. Najbliższe zabudowania oddalone są o ponad 230 m na południowy-wschód od wnioskowanego przedsięwzięcia. Dostępność komunikacyjną do przedsięwzięcia zapewni droga dojazdowa o nawierzchni gruntowej ulepszonej.

Powierzchnia nieruchomości, na której planowane jest przedsięwzięcie wynosi 4,6357 ha.

Inwestycja zostanie zrealizowana na terenie działki o nr ewid. 48, obręb ewidencyjny Borawskie, gmina Przytuły, powiat łomżyński, województwo podlaskie.

b. Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowanie się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

Planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.

c. Różnorodność biologiczna, wykorzystywanie zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi

Teren przedsięwzięcia zajmują grunty rolne odznaczające się stosunkowo małą różnorodnością biologiczną. Realizacja przedsięwzięcia wymagać będzie wykorzystania jedynie powierzchni ziemi poprzez zajęcie terenu pod budowę i montaż inwestycji.

d. Emisja i występowanie innych uciążliwości

Na etapie realizacji przedsięwzięcia nastąpi zwiększenie poziomu hałasu i emisji zanieczyszczeń powietrza. Oddziaływania te będą jednak miały charakter krótkotrwały i nie spowodują zmiany istniejącego stanu środowiska na tym terenie. Prace budowlane będą wykonywane w porze dziennej przy wykorzystaniu sprawnych maszyn i urządzeń. Powstające ścieki bytowe będą gromadzone w zamkniętym pojemniku przenośnej toalety i przekazywane do utylizacji poprzez wyspecjalizowana firmę.

Na etapie eksploatacji zespół paneli fotowoltaicznych będzie bezobsługowy, niewymagający budowy zaplecza socjalnego, ani infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. W trakcie realizacji inwestycji nie będą powstawały ścieki technologiczne. Wody opadowo-roztopowe będą naturalnie wsiąkać w grunt, a kontakt z panelami fotowoltaicznymi nie będzie miał wpływu na ich zanieczyszczenie. W trakcie funkcjonowania farmy będą powstawały jedynie niewielkie ilości odpadów związanych z pracami konserwacyjnymi urządzeń technicznych.

W czasie mycia paneli przewiduje się transport potrzebnej wody beczkowozami oraz wykorzystanie środków myjących biodegradowalnych.

e. Ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu

Przedmiotowe przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnej awarii - przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 138).

Nie wiąże się również z ryzykiem wystąpienia katastrof naturalnych i budowlanych oraz związanych ze zmianą klimatu.

Projektowana instalacja fotowoltaiczna będzie bezpieczna dla środowiska naturalnego, oraz dla zdrowia i życia ludzi. Wystąpienie ryzyka awarii będzie niezwykle rzadkie, a ich skutki będą miały charakter lokalny i nie będą w swoim zasięgu przekraczać granicy planowej inwestycji. Prawidło zaprojektowana oraz wybudowana instalacja fotowoltaiczna będzie pracować przez cały swój okres eksploatacji bez awarii.

f. Przewidywane ilości i rodzaj wytwarzanych odpadów oraz ich wpływ na środowisko w przypadkach, gdy planuje się ich powstawanie

Podczas budowy elektrowni słonecznej i niezbędnej infrastruktury zostaną wytworzone nieznaczne ilości opakowań po materiałach budowlanych (ok. 2,25 Mg), złom stalowy, odpady z budowy (m.in. kawałki drewna, styropianu, papy, szkło), zmieszane odpady komunalne (ok. 9 Mg).

W trakcie funkcjonowania farmy fotowoltaicznej będą powstawały jedynie niewielkie ilości odpadów związanych z pracami konserwacyjnymi urządzeń technicznych. Przewiduje się powstawanie następujących odpadów: zużyte urządzenia, kable, materiały izolacyjne (ok. 0,9 Mg).

Etap likwidacji farmy fotowoltaicznej wiązać się będzie z demontażem wielu podzespołów elektrowni, w tym odpadów metalowych, tworzyw sztucznych, materiałów izolacyjnych, kabli oraz olejów i płynów roboczych, gruzu.

Odpady powstałe w fazie budowy, jak i funkcjonowania farmy fotowoltaicznej będą segregowane, gromadzone w kontenerach i przekazywane specjalistycznym firmom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami, a następnie kierowane do odzysku, w ostateczności utylizowane.

g. Zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji

Realizacja i funkcjonowanie przedsięwzięcia z uwagi na z małą skalę oddziaływania nie będzie stwarzać zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi, w szczególności emisji w zakresie promieniowania elektromagnetycznego oraz hałasu, które będą mieściły się w granicach dopuszczalnych norm.

 

2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

  1. obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek – nie występują,
  2. obszary wybrzeży i w środowisku morskim – nie występują,
  3. obszary w ujściach rzek – nie występują,
  4. obszary górskie lub leśne – nie występują,
  5. obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – nie występują,
  6. obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – w granicach przedsięwzięcia nie występują gatunki roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, planowana inwestycja położona jest poza obszarami ochrony przyrody, w tym obszarami Natura 2000, z których najbliższe z nich: Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk Natura 2000 Mokradła Kolneńskie i Kurpiowskie PLH200020, OSO Ostoja Biebrzańska PLB200006 i SOO Dolina Biebrzy PLH200008 położone są w odległości ok.11 km,
  7. obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia – nie występują,
  8. obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – nie występują,
  9. gęstość zaludnienia – przedsięwzięcie będzie realizowane na terenach niezamieszkałych położonych w znacznej odległości od siedzib ludzkich,
  10. obszary przylegające do jezior – nie występują,
  11. obszary ochrony uzdrowiskowej i w uzdrowiskach – nie występują,
  12. wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe – planowane przedsięwzięcie jest położone w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Matlak RW2000172629689, posiadającej status naturalnej części wód, której stan oceniono jako zły i zagrożonej ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych oraz w obszarze jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW200032, której stan ilościowy i chemiczny został oceniony jako dobry, a ocena stanu jako niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych,
  13. klimat – przedsięwzięcie nie wpłynie na zmianę warunków klimatycznych obszaru.

Teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

 

3. Rodzaj, cechy i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1

a. Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować w granicach własności inwestora, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac do granic nieruchomości, tj. dz. nr 48. Z uwagi na znaczną odległość od najbliższych zabudowań mieszkalnych (ponad 230 m) oddziaływanie inwestycji będzie niewielkie.

b. Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią, Rosją i Litwą oraz ze względu na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

c. Charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywany moment rozpoczęcia oddziaływania

Oddziaływanie przedsięwzięcia rozpocznie się wraz z jego realizacją i wiązać się będzie z pracami budowlano-montażowymi. W trakcie funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej większość oddziaływań zaniknie, a pozostałe, jak promieniowanie elektromagnetyczne generowane przez panele fotowoltaiczne, inwertery i transformatory oraz hałas spowodowany pracą transformatorów odznaczać się będą małą skalą uciążliwości.

Projektowane przedsięwzięcie nie będzie powodować przekroczenia obowiązujących standardów jakości środowiska oraz nie będzie źródłem znaczących oddziaływań.

Z występujących na obszarze oddziaływania inwestycji elementów infrastruktury technicznej wykorzystana będzie istniejąca sieć elektroenergetyczna oraz droga gminna. Inwestor przewiduje podłączyć elektrownię fotowoltaiczną poprzez podziemną linię kablową średniego napięcia do najbliższej linii SN. Na czas budowy i funkcjonowania dojazd do elektrowni będzie odbywał się z wykorzystaniem przyległej drogi gminnej.

d. Prawdopodobieństwa oddziaływania

Ogniwa fotowoltaiczne, ani infrastruktura towarzysząca nie są źródłem ponadnormatywnego hałasu. W trakcie eksploatacji jedynym elementem wytwarzającym hałas będą transformatory usytuowane w stacjach transformatorowych. Transformatory nie emitują pól elektromagnetycznych przekraczających dopuszczalny poziom w środowisku. Nie przewiduje się wytwarzania stałych produktów ubocznych.

Planowane przedsięwzięcie nie wpłynie również w sposób znaczący na krajobraz z uwagi na zastosowanie paneli pokrytych powłoką antyrefleksyjną oraz stosunkowo niewielką wysokość konstrukcji paneli, zauważalnych jedynie z najbliższej odległości.

e. Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania

Budowa będzie procesem krótkotrwałym. Oddziaływanie przedsięwzięcia będzie miało zasięg lokalny, małoznaczący, krótkotrwały ograniczony do czasu trwania montażu paneli i infrastruktury towarzyszącej oraz odwracalny.

Etap likwidacji planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z demontażem podzespołów elektrowni fotowoltaicznej, zagospodarowaniu powstałych odpadów oraz poddaniem terenu rekultywacji celem przywrócenia poprzednich wartości użytkowych środowiska.

f. Powiązania z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem

Na dz. nr 19 w odległości ponad 10 m w kierunku południowym planowana jest budowa innej farmy fotowoltaicznej. Ze względu na rodzaj i dojrzałość zastosowanej technologii, skalę przedsięwzięć, oddziaływanie tego przedsięwzięcia, podobnie jak wnioskowanej inwestycji zamknie się w granicach zajmowanej działki i nie będą towarzyszyć przekroczenia m.in. dopuszczalnego poziomu hałasu, czy promieniowania elektromagnetycznego. W związku z powyższym należy stwierdzić, że pomiędzy obiektami nie dojdzie do skumulowania oddziaływań.

g. Możliwości ograniczenia oddziaływań

Z uwagi na małą skalę i charakter przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność ograniczenia jego oddziaływań na środowisko i ludzi.

Na etapie analiz rozpatrywano inne warianty realizacji przedsięwzięcia, w tym wariant polegający na niepodejmowaniu inwestycji. Realizacja instalacji wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo energetyczne regionu, podniesie świadomość ekologiczną, oraz spowoduje ograniczenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery (m.in. tlenki węgla oraz azotu).

W wariancie I na wcześniej przygotowanym terenie zostałyby posadowione panele fotowoltaiczne na wolnostojących konstrukcjach wsporczych. Wariant ten opiera się na wytworzeniu energii zgodnie z w opisanymi rozwiązaniami technologicznymi.

W wariancie nr 2 mogą wystąpić zmiany w lokalizacji niektórych urządzeń budowlanych takich jak np. podziemna trasa kablowa.

Wariant alternatywny polegałby na zmianie parametrów instalacji fotowoltaicznej, która znacząco zmieni charakter podmiotowej inwestycji. Zmianie może zostać poddane m.in.: system montażowy (z wolnostojącego na nadążny, z konstrukcji wbijanej na posadowienie na bloczkach betonowych), typ transformatora, rodzaj ogniw wraz z ich mocą (zwiększenie mocy pojedynczego modułu zmniejszy powierzchnię, jaka będzie potrzebna pod inwestycję), zmiana systemu montażu inwerterów spowoduje zmianę wielkości stacji kontenerowych.

Wójt Gminy Przytuły zgodnie z art. 63 ust. l ustawy ooś, dokonał wnikliwej analizy zgromadzonych dokumentów, uwzględniając opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży.

Mając również na uwadze usytuowanie, rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz to, że oddziaływanie będzie miało zasięg lokalny oraz odwracalny charakter uznał, że planowane przedsięwzięcie p.n. „Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr 48 w obrębie Borawskie, gmina Przytuły” nie wymaga potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Wypełniając wymóg art. 10 i art. 49 Kpa organ obwieszczeniem z dnia 11.05.2021 r. poinformował strony o zebraniu pełnego materiału dowodowego, uzyskaniu opinii właściwych organów oraz o zakończeniu postępowania w przedmiotowej sprawie, a także o możliwości zapoznania się z nim, składania ewentualnych uwag i wniosków w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego zawiadomienia. W ww. terminie do organu nie wpłynęły żadne uwagi lub zastrzeżenia.

Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinię organu ochrony środowiska, organu do spraw pozwoleń wodnoprawnych i organu sanitarnego postanowiono orzec, jak w sentencji.

 

POUCZENIE

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy ooś. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu do 10 lat, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy Przytuły w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Wójt Gminy Przytuły

(-) Kazimierz Ramotowski

W załączeniu:

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia – załącznik do Decyzji

 

Otrzymują:

  1. Wnioskodawca
  2. Strony postepowania (wykaz znajduje się w aktach sprawy)
  3. A/a

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży
  3. Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Augustowie

 

 

Pliki do pobrania:
Data powstania: środa, 2 cze 2021 13:09
Data opublikowania: środa, 2 cze 2021 13:28
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 773 razy