BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

D E C Y Z J A

o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Przytuły, dnia 22.01.2009r.
RL-0.7624-6/08/09

D E C Y Z J A

     Na podstawie art. 46a ust. 1 i 7a, art. 56 ust. 2, 3, 7 i 8 w związku z art. 46 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2008 roku Nr 25, poz. 150), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 169, poz. 1387, Nr 153, poz. 1271, z 2003.r Nr 130, poz. 1188, z 2004r. Nr 162, poz. 1692, z 2005r. Nr 78, poz. 682, Nr 64, poz. 565) a także § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Wójta Gminy Przytuły, z siedzibą w Urzędzie Gminy Przytuły, ul. Supska 10, 18 - 423 Przytuły z dnia 4 listopoada 2008 roku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie drogi gminnej we Mroczki o długości 622,78 m na działkach nr 118, 59/2, 117/1 stanowiących granicę pasa drogowego w obrębie miejscowości Mroczki, na terenie gminy Przytuły” .

o r z e k a m

określić środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia pn.: „Przebudowie drogi gminnej we Mroczki o długości 622,78 m na działkach nr 118, 59/2, 117/1 stanowiących granicę pasa drogowego w obrębie miejscowości Mroczki, na terenie gminy Przytuły” opisanego we wniosku złożonym przez Wójta Gminy Przytuły, z siedzibą w Urzędzie Gminy Przytuły, ul. Supska 10, 18 - 423 Przytuły z dnia 4 listopada 2008 roku.      Charakterystyka całego przedsięwzięcia stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
  1. rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
         Przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne polega na przebudowie drogi gminnej we Mroczki o długości 622,78 m na działkach nr 118, 59/2, 117/1 stanowiących granicę pasa drogowego w obrębie miejscowości Mroczki, Analizowany odcinek drogi zlokalizowany jest w gminie Przytuły, powiat łomżyński, województwo podlaskie.      Obecnie odcinek drogi posiada nawierzchnię brukowcową w złym stanie technicznym o zmiennej szerokości 6,5 – 3,5 m. Nawierzchnia posiada liczne deformacje w przekroju podłużnym i poprzecznym.      Odwodnienie odbywa się poprzez spływ powierzchniowy poza koronę drogi. W ramach niniejszej inwestycji przewiduje się przedłużenie istniejących przepustów drogowych.      Przedsięwzięcie swym zakresem obejmuje przebudowę istniejącej nawierzchni jezdni poprzez wykonanie podbudowy z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie oraz nawierzchni z masy mineralno-asfaltowej.
  2. warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich
         Przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne polega na przebudowie drogi gminnej w wsi Mroczki na terenie gminy Przytuły o długości 622,78 m, na działkach nr 118,59/2 i 117/1. Droga obsługuje ruch lokalny. Prędkość projektowa drogi wynosi 30 km/h.      Rozpatrywany droga w stanie istniejącym na odcinku km 0+000 – 0+340 przebiega w jednostronnym nasypie, na odcinku 0+340 – 0+460 posiada ukształtowaną koronę wyniesioną ponad przyległy teren na wysokość 0,3 – 0,7 m. Na pozostałym odcinku droga przebiega na poziomie przyległego terenu. Droga posiada nawierzchnię brukową o zmiennej szerokości 6,5 – 3,5 m o złym stanie technicznym. Na odcinku od km 0+320 do końca odcinka objętego opracowaniem, nawierzchnia brukowa przysypana jest warstwa pospółki o grubości 0,10–0,30 m. Nawierzchnia posiada liczne deformacje w przekroju podłużnym i poprzecznym. Ruch pojazdów odbywa się w obu kierunkach. Odwodnienie odbywa się powierzchniowo poprzez spływ poza koronę drogi.      W obrębie projektowanego odcinka występuje następujące uzbrojenie:
    • linia napowietrzna nn,
    • linia wodociągowa,
         Przedsięwzięcie swym zakresem obejmuje przebudowę istniejącej nawierzchni jezdni poprzez wykonanie podbudowy z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie oraz nawierzchni z betonu asfaltowego. Powierzchnia terenu objętego przedsięwzięciem wynosi około 5610 m2.      Wzdłuż przebudowywanej drogi nie występuje zadrzewienie kolidujące z realizacją przedsięwzięcia lub powodujące utrudnienia w trakcie eksploatacji dróg. W związku z powyższym nie przewiduje się wycinki drzew.      Granice terenu objętego przebudową stanowią granice pasa drogowego działki nr 118, 59/2, 117/1. Projektowany zakres robót całkowicie mieści się w granicach pasa drogowego istniejącej drogi i nie podlega konieczności wywłaszczenia gruntów.      Na etapie realizacji projektu będą prowadzone roboty ziemne. Roboty te powinny być wykonywane zgodnie z obowiązującymi normami w zgodności z projektem budowlanym. Wszystkie roboty budowlano montażowe, a zwłaszcza roboty ziemne, należy prowadzić ostrożnie dbając o ograniczenie do niezbędnego minimum uszkodzenia istniejących elementów zagospodarowania terenu.      W przypadku konieczności rozbiórki nawierzchni drogowych, nawierzchnia ta zostanie odtworzona, a naruszone powierzchnie trawników poddane zostaną renowacji.      Zgodnie z obowiązującymi przepisami, przed wejściem w pasy drogowe ulic należy uzyskać zezwolenie administratora terenu na rozpoczęcie robót.      Przy zastosowaniu przepisów branżowych oraz przepisów BHP realizacja przedsięwzięcia nie powinna stanowić zagrożenia dla środowiska i ludzi zarówno na etapie jego budowy, jak i podczas eksploatacji oraz likwidacji. Naruszone podczas robót budowlanych trawniki, po zakończeniu robót zostaną poddane renowacji.      Prawidłowo prowadzone prace budowlane pod stałym nadzorem budowlanym przy użyciu odpowiedniego sprzętu sprawnego technicznie nie będą stanowić zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego. Tylko w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych np. niekontrolowany wyciek paliwa z pracującego sprzętu budowlanego czy też innych substancji chemicznych (farby, masy uszczelniające) może dojść do zanieczyszczenia środowiska wodnego. Należy jednak zaznaczyć, że awaria sprzętu należy do zdarzeń sporadycznych, a w przypadku jej wystąpienia, zgodnie z procedurami, zostanie natychmiast usunięta.      W trakcie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia oddziaływanie w zakresie wpływu na stan czystości powietrza związane będzie głównie z pracą maszyn budowlanych oraz transportem materiałów i urządzeń dostarczanych na plac budowy. Ponadto, wystąpi niewielka emisja niezorganizowana związana z transportem i przemieszczaniem materiałów sypkich i pylastych oraz urobku ziemnego. W czasie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia będzie występowała także okresowa emisja hałasu do środowiska. Źródłem hałasu będą pracujące maszyny i urządzenia budowlane. Uciążliwości akustyczne ograniczy prowadzenie prac w porze dziennej. Oddziaływania te będą ograniczone czasowo i wystąpią tylko w fazie realizacji i likwidacji inwestycji.      Starosta Łomżyński postanowieniem nr ROŚB.6211-78/2008/2009 z dnia 14 stycznia 2009 roku oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży postanowieniem NR 250/P/NZ/2008 z dnia 30.12.2008 roku, uzgodnili przedmiotowe przedsięwzięcie z zachowaniem następujących warunków :
    • teren budowy będzie wyposażony w urządzenia socjalno- bytowe,
    • do robót budowlanych zostanie dopuszczony sprzęt sprawny technicznie ze szczególnym uwzględnieniem układu paliwowo-olejowego (wykluczy to ewentualne zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych związkami ropopochodnymi ),
    • w czasie przerw postojowych silniki będą wyłączane,
    • ze względu na hałas pracujących maszyn i urządzeń roboty budowlane będą wykonywane tylko w porze dnia (6ºº – 22ºº ),
    • nadmiar mas ziemnych nie będzie używany do celów rolniczo- leśnych,
    • odpady niebezpieczne będą utylizowane przez specjalistyczne firmy,
    • prace ziemne w obrębie systemu korzeniowego drzew należy wykonywać ręcznie, odkryte korzenie należy zabezpieczyć przed przesuszeniem- nie usuwać ,
    • drzewa przewidziane do usunięcia zostaną zastąpione innymi, w miejscach nie kolidujących z bezpieczeństwem ruchu,
    • przedsięwzięcie będzie realizowane poza okresem lęgowym ptaków i jego wykonawstwo zostanie skrócone do niezbędnego minimum,
    • powierzchnia terenu ew. bazy budowy przeznaczona do garażowania ciężkiego sprzętu mechanicznego będzie wyłożona płytami betonowymi (celem ochrony wierzchniej warstwy gleby przed zanieczyszczeniem),
    • beton asfaltowy z wytwórni będzie dowożony specjalistycznymi, oplandekowanymi pojazdami,
    • kruszywo łamane/ naturalne będzie dowożone specjalistycznymi, oplandekowanymi pojazdami,
    • pracujący na budowie sprzęt mechaniczny będzie poruszał sie tylko w obrębie pasa drogowego,
    Ochrona cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków:      Zasięg oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie będzie wykraczał poza teren, do którego Inwestor posiada tytuł prawny a oddziaływanie ma wyłącznie charakter lokalny.      Przedsięwzięcie nie jest położone na obszarach podlegających ochronie na podstawie ustawy z dnia 16.04.2004r. o ochronie przyrody ani też w zasięgu jego oddziaływania nie znajdują się obszary podlegające ochronie na podstawie w/w ustawy, w tym również obszar NATURA 2000. Najbliższy obszar NATURA 2000 – PLH200008 Dolina Biebrzy znajduje się około 8 km od przedmiotowej inwestycji.      Biorąc pod uwagę odległość planowanego przedsięwzięcia od najbliższego obszaru Natura 2000, oraz uwzględniając zakres proponowanych robót a także ich skalę oraz szacując oddziaływanie, jakie może wystąpić na etapie eksploatacji, można stwierdzić, iż planowane przedsięwzięcie nie będzie istotnie oddziaływać na obszary sieci Natura 2000.
  3. wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym
    • W trakcie robót budowlanych nie naruszać i nie niszczyć zieleni wysokiej, roboty w pobliżu drzew powinny być wykonywane ręcznie.
    • Nie naruszać i nie niszczyć innych obiektów budowlanych, w szczególności urządzeń liniowych – infrastrukturalnych.
    • Zasięg strefy uciążliwości ograniczyć do granic działek objętych inwestycją.
    • Po zakończeniu robót budowlanych teren objęty inwestycją należy uporządkować.
         Przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne polega na przebudowie drogi gminnej we wsi Mroczki na terenie gminy Przytuły o długości 622,78 m, na działkach nr 118, 59/2 i 117/1. W zakresie przewidywanych robót ujęto:
    • roboty przygotowawcze,
    • roboty ziemne,
    • wykonanie podbudowy z kruszywa naturalnego stabilizowanego mechanicznie,
    • wykonanie nawierzchni z masy mineralno-asfaltowej – warstwa wiążąca i ścieralna,
         Dla drogi przyjęto klasę techniczną D i prędkość projektową 30 km/h.      W obszarze projektu występuje uzbrojenie - wodociąg, napowietrzna linia energetyczna. Ponieważ roboty będą prowadzone w pobliżu istniejącego uzbrojenia, konieczne będzie zachowanie przy nim szczególnej ostrożności.
    Rozwiązania sytuacyjne
         Projektuje się wykonanie jezdni z betonu asfaltowego o szerokości 3,5 – 5,0 m wraz z poboczami żwirowymi o szerokości 1,5 – 0,75 m.
    Profil podłużny
         Rzędne nawierzchni zostały zaprojektowane, aby zapewnić właściwe odwodnienie całego odcinka oraz nadać projektowanej nawierzchni normatywne spadki poprzeczne. Spadek podłużny jezdni wynosi od 0,00% do 2,72%. W celu wzmocnienia istniejącej podbudowy żwirowej projektuje się wyrównanie podbudowy kruszywem naturalnym stabilizowanym mechanicznie.
    Parametry techniczne dróg
         W ramach przedmiotowej przebudowy drogi założono:
    • klasa drogi – D,
    • prędkość projektowa – 30 km/h,
    • szerokość jezdni -3,50 - 5,00 m
    • szerokość poboczy – 1,50 – 0,75m,
    • typ przekroju poprzecznego - trasowy.
    Konstrukcja i technologia nawierzchni jezdni
         Konstrukcję nawierzchni jezdni zaprojektowano dla ruchu KR1 zgodnie z warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Projektuje się następującą konstrukcję nawierzchni jezdni:
    • na odcinku km 0+000,00 – 0+285,27 budowę jezdni o szerokości 5,00 m z obustronnymi poboczami gruntowymi szerokości 0,75m,
    • na odcinku km 0+309,32 – 0+622,78 budowę jezdni o szerokości 3,50m z obustronnymi poboczami szerokości1,50m, w tym: pobocza utwardzone pospółką – 1,00m, pobocza gruntowe – 0,50m,
         Nawierzchnia jezdni posiadała będzie następującą konstrukcję :
         w km 0+000 – 0+318,65
    • warstwa ścieralna z betonu asfaltowego wg PN-S-96025 – grub. 3Cm,
    • warstwa wiążąca z betonu asfaltowego wg PN-S -96025 - grub. 5 cm,
    • wyrównanie istn. nawierzchni brukowej kruszywem naturalnym doziarnionym łamanym w stosunku 1:1 stabilizowanym mechanicznie wg PN-S-06102 – grubość 7 – 15 cm,
         w km 0+318,65 – 0+622,78
    • warstwa ścieralna z betonu asfaltowego wg PN-S-96025 – grub. 3Cm,
    • warstwa wiążąca z betonu asfaltowego wg PN-S -96025 - grub. 5 cm,
    • wyrównanie istn. nawierzchni brukowej kruszywem naturalnym doziarnionym łamanym w stosunku 1:1 stabilizowanym mechanicznie wg PN-S-06102 – grubość 20 cm,
    Roboty ziemne
         Roboty ziemne na omawianym odcinku drogi wynikają z konieczności wykonania wykopów i nasypów pod konstrukcję drogi oraz nadania jej normatywnych spadków podłużnych i poprzecznych w celu właściwego odwodnienia. Przed przystąpieniem do robót ziemnych należy w miejscach projektowanych nasypów usunąć ziemię roślinną.
    Odwodnienie
         Zaprojektowano się odwodnienie powierzchniowe nawierzchni poprzez spadki poprzeczne i podłużne poza koronę drogi do istniejących rowów i przepustów drogowych. Przewiduje się wykonane następujących robót na istniejących przepustach drogowych:
    • w km 0+081,92 – Ǿ60 cm, L = 7,50m – wydłużenie istniejącego przepustu 2x1,0 m oraz dobudowa ścianek czołowych,
    • w km 0+444,63 - Ǿ 80 cm, L =8,20m, wydłużenie istniejącego przepustu 2x1,0m oraz przebudowa ścianek czołowych.
         Przyjęte rozwiązanie techniczne realizacji inwestycji wynika z obowiązujących norm i standardów budowlanych w tym zakresie, co oznacza, że jest wykonalne tak w sensie technicznym jak i technologicznym oraz jest zbieżne z najlepszymi stosowanymi w Polsce praktykami w realizacji podobnych inwestycji. Koszt realizacji projektu określony na bazie obowiązujących norm kosztorysowania, zapewnia optymalny stosunek jakości to wartości inwestycji.      Całość prac zostanie wykonana sprzętem specjalistycznym przystosowanym do wykonywania poszczególnych robót drogowych. Nasypy i podbudowa z kruszyw zostaną wyprofilowane równiarką i zagęszczone walcem statycznym lub wibracyjnym. Warstwy bitumiczne nawierzchni zostaną wykonane rozściełaczem i zagęszczone walcami.
  4. wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii
         Ryzyko wystąpienia zdarzenia o znamionach poważnej awarii jest minimalne. Przewidywane zabezpieczenia pozwolą na zminimalizowanie możliwości wystąpienia poważnej awarii na projektowanych odcinkach. Prawidłowo prowadzone prace budowlane pod stałym nadzorem budowlanym przy użyciu odpowiedniego sprzętu sprawnego technicznie nie będą stanowić zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego. Tylko w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych np. niekontrolowany wyciek paliwa z pracującego sprzętu budowlanego czy też innych substancji chemicznych (farby, masy uszczelniające) może dojść do zanieczyszczenia środowiska wodnego. Należy jednak zaznaczyć, że awaria sprzętu należy do zdarzeń sporadycznych, a w przypadku jej wystąpienia, zgodnie z procedurami, zostanie natychmiast usunięta.
  5. wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko      Nie dotyczy – nie przeprowadzono postępowania w zakresie transgranicznego oddziaływania na środowisko.      Inwestycja polegająca na przebudowie drogi gminnej we wsi Mroczki o długości 622,78 m, na działkach nr 118, 59/2 i 117/1na terenie gminy Przytuły swym zasięgiem oddziaływania obejmie najbliższe otoczenie. Tym samym nie stwierdza się rozprzestrzeniania się emisji na znaczne odległości.
  6. stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania Nie dotyczy.
     Wnioskodawca jest zobowiązany do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (tekst jednolity z 2006r. Dz. U. Nr 156, poz. 1118 j. t., z 2007r. Nr 191, poz. 1373).

UZASADNIENIE

     W dniu 4 listopada 2008 roku na wniosek Wójta Gminy Przytuły z siedzibą w Urzędzie Gminy Przytuły, ul. Supska 10, 18 - 423 Przytuły z dnia 4 listopada 2008 roku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie drogi gminnej we wsi Mroczki o długości 622,78 m, na działkach nr 118, 59/2 i 117/1 na terenie gminy Przytuły” zostało wszczęte postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie. Analizowane przedsięwzięcie podlega procedurze oceny oddziaływania na środowisko i jest ujęte w § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 roku Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.).      Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko określonego w art. 51 ust. 1 jest dopuszczalna wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Postępowanie w przedmiocie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczyna się na wniosek podmiotu podejmującego realizację przedsięwzięcia – art. 46a ust. 1 powołanej ustawy.      Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, zgodnie z art. 46a ust. 7a jest wójt, burmistrz, prezydent miasta.      Przedmiotowe przedsięwzięcie polegać ma na: „Przebudowie drogi gminnej we wsi Mroczki o długości 622,78 m, na działkach nr 118, 59/2 i 117/1 na terenie gminy Przytuły”.      W fazie przedinwestycyjnej przeanalizowano trzy warianty realizacji planowanego przedsięwzięcia.      Wariant zerowy, czyli dalsze pozostawienie drogi w obecnym stanie i coroczne wydatkowanie budżetowych pieniędzy na jej bieżące utrzymanie (m. in. profilowanie i uzupełnianie kruszywem) bez gwarancji trwałej poprawy stanu technicznego oraz komfortu jazdy,      W związku powyższym stwierdza się, iż wariant polegający na niepodejmowaniu przedsięwzięcia jest nieuzasadniony pod względem, ekologicznym oraz pod względem ekonomicznym i społecznym. przebudowę w istniejącym pasie drogowym, po obecnym szlaku (teren przedstawia znikomą wartość przyrodniczą poprzez dotychczasowe wykorzystywanie jako pas drogowy).      Ze względu na fakt, iż przedmiotowe przedsięwzięcie inwestycyjne dotyczy przebudowy istniejącej drogi poprzez wykonanie robót, które spowodują podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych, trudno zmieniać w tej sytuacji przebieg tej drogi, gdyż wpłynęłoby to na zmianę przedmiotu projektu. Możliwości zastosowania wariantów alternatywnych ogranicza także istniejące zagospodarowanie terenu. Podobnie rzecz miała się z niweletą drogi.      Tworzenie innego przebiegu trasy nie jest uzasadnione pod żadnym względem. Nie istnieją aspekty ani ekologiczne ani społeczne, wykluczające obecny przebieg dróg. Istniejący układ komunikacyjny jest sprawdzony i społecznie użyteczny oraz przy planowanej lokalizacji przebudowa drogi nie spowoduje negatywnych skutków środowiskowych a zdecydowanie wpłynie na zmniejszenie negatywnych oddziaływań komunikacyjnych w Gminie Przytuły.      Wobec powyższego Inwestor nie ma możliwości zastosowania innych wariantów lokalizacji dla planowanego przedsięwzięcia, gdyż jest to niezasadne.
Inny przebieg w nowej lokalizacji, ale ta opcja wymagałaby jej budowy ( a nie przebudowy,      W tym wariancie mieszkańcy zostaliby pozbawieni tradycyjnych dojazdów do swoich posesji.      Ponadto budowa w nowej lokalizacji wymagałaby zajęcia nowego terenu (użytki rolne).
     Wybrano wariant przebudowy drogi w istniejącym pasie drogowym, po obecnym jej szlaku. Przeprowadzenie przebudowy w proponowanej formie stworzy w pełni zadowalające warunki podróży, biorąc pod uwagę przewidywane natężenia ruchu. Zwiększanie nakładów inwestycyjnych, aby podnieść parametry drogi (np. wyższa kategoria ruchu) nie miałoby adekwatnego przełożenia na korzyści, zarówno dla Beneficjenta, jak i użytkowników.      Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej gminy Przytuły poprzez podwyższeniu stanu technicznego drogi, udrożnienie i stworzenie spójnej i wysokiej jakości sieci dróg na terenie gminy.      Inwestycja będzie miała pozytywny wpływa na środowisko naturalne poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury odwodnienia ciągu drogowego, zmniejszenie hałasu i wibracji, praktyczną eliminację zapylenia oraz zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin samochodowych emitowanych do atmosfery. Przebudowa nie spowoduje zmiany przebiegu cieków wodnych. Powierzchniowe odwodnienie zapewni spływ wód opadowych do rowów przydrożnych, a zlokalizowane przepusty zapewnią drożność spływu.      Na etapie realizacji przedsięwzięcia ewentualne, krótkotrwałe negatywne oddziaływanie na środowisko będzie eliminowane poprzez właściwe prowadzenie prac wykonawczych oraz stosowanie nowoczesnych technologii budowlanych.      Podsumowując stwierdza się, iż za realizacją planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego przemawiają czynniki środowiskowe, społeczne i ekonomiczne.      Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 roku Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko mogą wymagać drogi publiczne o nawierzchni utwardzonej, niewymienione w §2 ust. 1 pkt. 29 i 30, z wyłączeniem ich remontu i przedsięwzięć polegających na budowie, przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce: zjazdu z drogi publicznej, przejazdu drogowego, pasa postojowego, pasa dzielącego, pobocza, chodnika, ścieżki rowerowej, konstrukcji oporowej, przepustu, kładki oraz obiektów i urządzeń wyposażenia technicznego dróg.      Zgodnie z § 4 i § 5 w/w rozporządzenia rozpatrywano kumulowanie się oddziaływań na środowisko w trakcie przebudowy drogi. Szczegółowe uwarunkowania wymienione w § 4 i § 5 Rozporządzenia OOŚ dotyczące rodzaju, charakterystyki, usytuowania przedsięwzięcia oraz skala jego możliwych zsumowanych oddziaływań (przedsięwzięć istniejących i planowanych) nie kwalifikują przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.      Zgodnie z art. 51 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy Prawo ochrony środowiska, aby zapewnić przeprowadzenie procedury omawianej inwestycji wystąpiono z wnioskiem o wydanie opinii co do konieczności sporządzenia raportu i jego ewentualnego zakresu do Starostwa Powiatowego w Łomży oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży.      Starosta Łomżyński Postanowieniem znak: ROŚB.6211-78/2008 z dnia 14 listopada 2008 roku odstąpił od obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Podsumowując Starosta Łomżyński stwierdził, że realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie miała znaczącego wpływu na stan otaczającego środowiska.      Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży Postanowieniem nr 226/NZ/2008 z dnia 13 listopada 2008 roku nie stwierdził konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia. W ocenie organu sanitarnego przedmiotowa inwestycja nie wpłynie negatywnie na środowisko, wpłynie na bezpieczeństwo ruchu samochodowego oraz nie spowoduje zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego.      Na podstawie powyższych opinii w dniu 26 listopada 2008 r. Wójt Gminy Przytuły wydał postanowienie znak: RL-O.7624-6/08, o odstąpieniu od potrzeby sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, w którym stwierdzono, że realizacja przedmiotowej inwestycji nie wpłynie negatywnie na środowisko przyrodnicze, natomiast inwestycja będzie miała pozytywny wpływa na środowisko naturalne poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury odwodnienia ciągu drogowego, zmniejszenie hałasu, praktyczną eliminację zapylenia oraz zmniejszenie emisji toksycznych składników spalin samochodowych.      Zgodnie z art. 46a ust. 5 (liczba stron postępowania przekracza 20) oraz art. 3 pkt 19 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2008 roku Nr 25, poz. 150) podano do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia w sposób zwyczajowo przyjęty, w siedzibie Urzędu Gminy Przytuły przy ul. Supskiej 10, na stronie internetowej Urzędu Gminy Przytuły oraz poprzez obwieszczenia w miejscach zwyczajowo przyjętych na terenie gminy Przytuły:
  1. obwieszczenia o wszczęciu postępowania - obwieszczenia były podane do publicznej wiadomości w dniach od 4.11.2008 do 25.11. 2008 roku,
  2. obwieszczenia o braku konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko - obwieszczenia były podane do publicznej wiadomości w dniach od 26.11. do 11.12.2008 roku,
  3. obwieszczenia o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia – obwieszczenia podane do publicznej wiadomości w dniach od 22.01.2009 r.
     W terminie określonym w art. 49 KPA, tj. po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia odnośnie pkt 1 oraz pkt 2 nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.      Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji decyzji.

POUCZENIE

     Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Wójta Gminy w Przytułach w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.      Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wiąże organ wydający decyzję o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego.      Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie uprawnia do wycinki drzew.      Niniejszą decyzję dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Załączniki:
  • załącznik nr 1 – Charakterystyka przedsięwzięcia
Pliki do pobrania:
Data powstania: czwartek, 22 sty 2009 15:10
Data opublikowania: czwartek, 22 sty 2009 15:13
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a): Andrzej Gwiazdowski
Artykuł był czytany: 1959 razy