BIP Gminy Przytuły

Biuletyn Informacji Publicznej

Zawarcie małżeństwa przed kierownikiem USC

Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Stanu Cywilnego w Przytułach
ul. Supska 10
18-423 Przytuły
pokój nr 13
tel. 512 413 016

Wymagane dokumenty

Osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo są obowiązane:
1. przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
2. złożyć pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (druk dostępny na miejscu)
3. załączyć oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego
obywatele polscy, którzy nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terenie RP – składają zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim – potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokument potwierdzający stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.

Cudzoziemiec zamierzający zawrzeć małżeństwo w Polsce jest obowiązany złożyć dokumenty i oświadczenia wymienione powyżej oraz dodatkowo:
1. złożyć odpis aktu urodzenia
2. jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim – złożyć odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie, unieważnienie albo dokumentem potwierdzającym nieistnienie małżeństwa, jeżeli na podstawie składanych dokumentów nie można ustalić danych niezbędnych do sporządzenia aktu małżeństwa
3. złożyć dokument urzędowy wystawiony przez władze państwa, którego cudzoziemiec jest obywatelem, wskazujący jego dane osobowe i dane osobowe narzeczonej/narzeczonego oraz stwierdzający, że zgodnie z prawem ojczystym może on zawrzeć małżeństwo ze wskazaną w zaświadczeniu osobą
lub - jeżeli otrzymanie dokumentu wymienionego w punkcie 3 napotyka na trudne do przezwyciężenie przeszkody – złożyć prawomocne postanowienie polskiego sądu zwalniającego go od obowiązku przedłożenia kierownikowi urzędu stanu cywilnego dokumentu stwierdzającego możność zawarcia, zgodnie z prawem państwa pochodzenia, małżeństwa z oznaczoną osobą. W przedmiotowej sprawie właściwy jest sąd rejonowy według miejsca zamieszkania cudzoziemca w Polsce. Dokumenty obcojęzyczne należy złożyć wraz z ich tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego.

Opłaty:

Opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa wynosi 84 zł.
Za przyjęcie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński poza lokalem usc – 1 000,00 zł.
Za wydanie zezwolenia na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego - 39 zł.
Płatności można dokonać :
- gotówką w Urzędzie Gminy w Przytułach w pok. 11
- przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Przytułach.

Nr rachunku bankowego: 91 8752 0006 0135 7248 2000 0180

Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):

Jeżeli akty stanu cywilnego narzeczonych zostały przeniesione do rejestru stanu cywilnego sprawa załatwiona jest niezwłocznie, natomiast jeżeli akty stanu cywilnego zostały sporządzone w innym USC i nie zostały jeszcze przeniesione do rejestru stanu cywilnego do 10 dni roboczych.

Inne wskazówki, uwagi:

Zawarcie małżeństwa następuje przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego wybranym przez osoby zamierzające wstąpić w związek małżeński.
Narzeczeni oraz świadkowie zgłaszają się na 15 minut przed uroczystością do urzędu stanu cywilnego, do wskazanego uprzednio pokoju, celem potwierdzenia danych i okazania ważnych dokumentów tożsamości.
Małżeństwo zostaje zawarte, gdy mężczyzna i kobieta jednocześnie obecni, złożą przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego oświadczenia, że wstępują ze sobą w związek małżeński.
Oświadczenia składane są publicznie w obecności dwóch pełnoletnich świadków.
Przyjęcie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński nie może nastąpić przed upływem jednego miesiąca od dnia złożenia zapewnienia.
Akt małżeństwa sporządzany jest na podstawie protokołu przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
Po sporządzeniu aktu małżeństwa wydawany jest z urzędu jeden bezpłatny odpis skrócony aktu małżeństwa.
W przypadku zamiany nazwiska w wyniku zawarcia związku małżeńskiego, należy złożyć wniosek o wymianę dowodu osobistego w ciągu 4 miesięcy od dnia zawarcia małżeństwa.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 463 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1000 z późn. zm.)

Opracował

Natalia Wiśniewska

Odpowiedzialny za aktualizację informacji:

Natalia Wiśniewska

Zatwierdził

Beata Piotrowska

Data sporządzenia

niedziela, 15 cze 2003 21:48

Data zatwierdzenia

poniedziałek, 16 cze 2003 23:32
Data dodania: niedziela, 15 cze 2003 21:48
Data upublicznienia: poniedziałek, 16 cze 2003 23:32
Opublikował(a): Andrzej Gwiazdowski
Zaakceptował(a):
Artykuł był czytany: 1868 razy
Ilość edycji: 3